Atpakaļ

Nissan Qashqai stāsts – inovāciju pamatā ir nepieciešamība pēc pārmaiņām

Kā veiksmīgi krosoveru pārdošanas rādītāji 10 gadu garumā mainīja Nissan likteni.

 

 

Grūti noticēt, ka Nissan Qashqai ir pieejams pārdošanā jau 10 gadus, taču tā ir patiesība. Nissan dīleru autocentros Eiropā tas parādījās 2007. gada sākumā, piesakot sevi kā jauna tirgus segmenta – pilsētas krosoveru – pionieri. Mūsdienās tas vēl aizvien ir visvairāk pārdotais šī segmenta automobilis reģionā.

 

Taču, lai Qashqai laistu klajā, bija jāpārvar arī vairāki šķēršļi. Šis ir stāsts par to, kā Nissan nonāca pie šī jaunā un inovatīvā automobiļa modeļa, kas neapšaubāmi izmainīja automobiļu nozari Eiropā.

 

Projekta pirmsākumi.

 

Kad 1999. gadā tika izveidota Renault-Nissan alianse, jaunā galvenā izpilddirektora (tagad izpilddirektora) Karlosa Gosna (Carlos Ghosn) izvirzītās prasības bija skaidras – šī japāņu zīmola automobiļu produktu portfolio Eiropā ir jāpārveido. Konkrēts piemērs bija Nissan "C” segmenta hečbeks – Almera, kuras pārdošanas rādītāji Eiropā nebija pietiekoši labi. Galvenais izpilddirektors skaidri norādīja, ka automobilim, kas to aizstās, jāspēj piedāvāt klientiem kaut kas labāks. Plānošanas, dizaineru, inženieru un ražošanas darba grupām tika uzdots "atgriezieties pie rasējumu dēļa”.

 

2002. gada sākumā spēcīga 25 Nissan inženieru darba grupa devās uz zīmola tehnisko centru Japānā. Tur notikusī sanāksme bija 12 mēnešus ilgā jaunās paaudzes Almera izstrādes projekta sākumpunkts. Šim projektam bija jānosaka automobiļa specifikācijas – kā tas izskatīsies, kādi dzinēji tiks izmantoti, un kāda būs tā veiktspēja. Sākotnēji bija ideja, ka jaunais automobilis atšķirsies no iepriekšējā automobiļa modeļa, tas būs nedaudz lielāks nekā iepriekšējās paaudzes automobiļa modeļi un konkurēs ar tādiem automobiļu modeļiem kā SEAT Altea un Volkswagen Golf Plus.

 

Sarežģīti lēmumi.

 

Diemžēl komandas darbs nenoritēja veiksmīgi. Deviņus mēnešus pēc darba sākšanas sanāksmē, kas notika 2002. gada 13. decembrī, darba grupas dalībnieki konstatēja vairākus sarūgtinošus secinājumus. Galvenie no tiem: jaunais automobilis nebūs tik ienesīgs, cik nepieciešams, un nespēs sniegt klientiem to, ko viņi sagaida no zīmola.

 

Pīters Brauns (Peter Brown) jau toreiz bija Nissan European Technical Centre (NTCE) automobiļu novērtēšanas vadītājs. Viņš stāsta: "Mēs veicām aprēķinus, un rezultāti liecināja, ka jaunā Almera vienkārši nespēs konkurēt tādā līmenī, kā mēs cerējām. Tā arī neatspoguļoja Nissan galvenās vērtības – inovācijas un aizrautību –, kā arī neatbilda tam virzienam, kurā uzņēmums devās ar tādiem produktiem kā 370Z un X-Trail.”

 

Izaicinot tradicionālo.

 

Karlosa Gosna vārdiem atbalsojoties darbinieku galvās, sanāksmes dalībnieki mainīja sarunas tēmu – vai Nissan varētu radīt kaut ko jaunu un negaidītu, kas radītu izaicinājumu tradicionālajiem automobiļu segmentiem?

 

Pīters Brauns papildina: "Mēs nonācām pie idejas par automobili, kas būtu tāds kā mini Murano un kas, mūsuprāt, palīdzētu likvidēt vairākus šķēršļus attiecībā uz SUV iegādi. Šis automobilis tiktu izstrādāts un pozicionēts, lai izaicinātu tradicionālos hečbeku un sedanu segmentus Eiropā.”

 

Toreiz, 2002. gadā, SUV kļuva arvien populārāki, tomēr daudziem hečbeku un sedanu pircējiem, kuru izvēle parasti bija ļoti konservatīva, vēl aizvien bija ievērojami iebildumi pret SUV iegādi. Nissan patērētāju izpētes veicēji bija izpētījuši, ka, pēc hečbeku un sedanu pircēju domām, SUV ir pārāk lieli manevrēšanai pilsētā un vispārīgai izmantošanai ikdienā, kā arī cilvēkiem nepatika to sliktā degvielas ekonomija un "blāvais” automobiļu salons.

 

Pīters Brauns paskaidro: "Mums izdevās pārliecināt uzņēmumu, ka spēsim likvidēt dažus no šiem šķēršļiem, pārņemot labākās ģimenes hečbeku daļas un pievienojot tos SUV elementus, kas klientus visvairāk ir uzrunājuši. Šādi radās idejas par pirmo krosoveru.”

 

Pēc tam sekoja izpētes periods, kura laikā uzņēmums galvenokārt centās noskaidrot, vai ir iespējams izveidot automobili, kas būtu kā mazais brālis populārajam X-Trail – automobili, kam piemistu SUV pievilcība, praktiskums un daudzpusība, bet kam būtu ģimenes hečbeka izmēri, braukšanas dinamika un uzturēšanas izmaksas. Lai fokusētu visu domas, iekšēji tam tika dots apzīmējums "pilsētas nomads”.

 

Mērķtiecīgs komandas sasniegums.

 

Nissan dizaineru darba grupām visā pasaulē tika izvirzīts uzdevums radīt automobiļa eksterjeru un interjeru. Piedāvājums, ko šīs globālās sadarbības rezultātā izstrādāja Nissan Design Europe (NDE), kļuva par 2004. gada Qashqai konceptautomobili.

 

Savukārt ražošanai paredzētā automobiļa modeļa eksterjera dizainam tika izvēlēta Japānā esošā Nissan Global Design Centre izstrādātā versija, bet interjeram – Nissan Design America versija. Ņemot vērā, ka sākotnēji Qashqai bija paredzēts tikai Eiropas tirgum, abi varianti tika nodoti NDE, kas veica nepieciešamos uzlabojumus, lai abi dizaini ideāli atbilstu klientu vajadzībām Eiropā.

 

Mamoru Aoki (Mamoru Aoki), Japānā esošā Nissan Global Design Centre dizaina nodaļas izpilddirektors komentē: "Šo projektu ieskāva daudz pozitīvas enerģijas. Mēs nesen bijām pārvietojuši NDE no Minhenes un Krenfīldas uz Londonu, tādēļ bija ļoti daudz jaunu darbinieku. Visi uzskatījām, ka šī bija iespēja pierādīt viņu darba vērtību globālajai dizaineru komandai. Mēs vēlējāmies parādīt, ka viņi spēj sadarboties ar ikvienu un izveidot veiksmīgu produktu jaunā segmentā.”

 

Tā kā automobilis bija galvenokārt orientēts uz autovadītājiem Eiropā, arī inženiertehniskās sistēmas izstrāde tika uzticēta Krenfīldā, Apvienotajā Karalistē, esošā Nissan European Technical Centre (NTCE) inženieriem.

 

Pīters Brauns pastāsta sīkāk: "Šī bija tikai otrā reize visā darbības laikā, kad Japāna pilnvaroja NTCE vadīt automobiļa modeļa izstrādi no nulles. Mūs aizrāva šī iespēja radīt kaut ko vēl neredzētu. Pati ideja bija pavisam vienkārša – no tradicionāla SUV izveidot izdevīgāku, dinamiskāku un kompaktāku automobili.”

 

Inovācijas jaunā virzienā.

 

Tā kā nebija piemēra, kam sekot, un tiešu konkurentu, ar kuriem salīdzināt, Nissan izstrādāja vienkāršu parametru kopu, lai palīdzētu noteikt šī pirmā krosovera izmērus un veiktspējas indikatorus.

            

Pīters Brauns paskaidro: "Mēs saglabājām SUV augsto autovadītāja sēdvietas novietojumu, lielos riteņus un attālumu no zemes, taču pārveidojām automobiļa salonu, lai radītu pasažieriem sajūtu, ka viņi sēž automobilī, nevis uz tā.”

 

Augstu novietotie elkoņbalsti, augstie sāni un vieglo pasažieru automobiļu iedvesmotā centrālās konsoles konfigurācija ļāva Nissan izveidot uz autovadītāju orientētu automobiļa salonu, kas bija nepieciešams, lai padarītu automobili pievilcīgāku tradicionālo hečbeku pircējiem.

 

Krosovera izstrāde turpinājās gan 2003., gan 2004. gadā. NTCE inženieri strādāja ar automobiļa modeļa maketu, kas no ārpuses izskatījās kā 1,5 litru dCi Renault Scenic, pārbaudot automobiļa salona konfigurāciju un tehnoloģijas. Tajā pašā laikā viņu kolēģi no produktu plānošanas nodaļas apkopoja sākotnējos patērētāju izpētes datus par potenciālajiem ģimenes hečbeku un SUV pircējiem, lai iegūtu būtiskas atsauksmes un izpratni.

 

Qashqai konceptautomobilis.

 

Šis konceptautomobilis tika prezentēts 2004. gada 2. martā Ženēvas automobiļu izstādē. Automobiļa nosaukums bija Qashqai – šis vārds ir atvasinājums no irāņu cilts nosaukuma un saistīts ar to, ka tas tiek pozicionēts kā "pilsētas nomads”. Sākotnēji attieksme pret automobili bija ļoti skeptiska, un auto nozares žurnālisti nevēlējās pieņemt, ka Nissan dīvainajam SUV/hečbeka hibrīdam atradīsies vieta tirgū.

 

Pīters Brauns paskaidro: "Daudzi no viņu rakstiem ietvēra tās pašas šaubas, kas jau bija dzirdētas uzņēmumā: vai šis krosovers patiešām atspoguļo labāko no abiem segmentiem, vai arī vienkārši nespēj īstenot ne hečbeku, ne SUV autovadītāju prasības?”

 

Henriks Drebolds (Henrik Dreboldt) šobrīd ir Dānijas laikraksta "Berlingske Tidende” Auto sadaļas redaktors, bet 2004. gadā viņš strādāja mazā vietējā laikrakstā "Lørdagsavisen”. Viņš stāsta: "Auto nozares žurnālisti bija skeptiski attiecībā uz Qashqai konceptautomobili. Tāpat kā lielākā daļa no viņiem, arī es stāvēju un kratīju savu galvu. Taču Nissan acīmredzot bija ieskatījies dziļāk "kristāla bumbā”, nekā jebkurš no mums, jo šobrīd tas ir krosoveru segmenta karalis. Tolaik šādu iznākumu neparedzēja gandrīz neviens.”

 

Tomēr Nissan joprojām bija pārliecināts, ka Qashqai ir pareizais produkts. Paziņojums presei, kas tika radīts par šo automobili, bija ļoti iedvesmojošs: "Nissan ir viens no pirmajiem automobiļu ražotājiem, kas ir ņēmis vērā izmaiņas klientu gaumē, paredzot, ka klienti arvien vairāk iegādāsies tādus automobiļus kā Qashqai.”

 

Pēc Ženēvas automobiļu izstādes darbs pie ražošanai paredzētā automobiļa modeļa izstrādes turpinājās, un tika noteiktas galējās dizaina un inženiertehniskās specifikācijas. Tajā brīdī jau bija pieņemts lēmums, ka Qashqai aizstās gan Almera "C” segmentā, gan Primera "D” segmentā. Primera bija labs automobilis, taču tā pārdošanas apjoms bija neliels, salīdzinot ar segmenta pārdošanas līderiem.

 

Rūpnīcas izvēle.

 

Vienlaikus ar Qashqai izstrādi bija jāpieņem lēmums par to, kur tas tiks ražots. Nissan apņemšanās ražot automobiļus tajā tirgū, kuram tie ir paredzēti, nozīmēja, ka viena no iespējām ir NMUK rūpnīca, Sanderlendā, Apvienotajā Karalistē.

 

Kevins Fitcpatriks (Kevin Fitzpartick), NMUK rīkotājdirektors, kurš šajā rūpnīcā nostrādājis visus 30 tās pastāvēšanas gadus, stāsta: "2006. gadā mēs ļoti smagi cīnījāmies, lai Qashqai tiktu ražots Sanderlendā. Tā rezultātā NMUK, kas līdz šim bija vienkārša rūpnīca, kļuva par daudz integrētāku uzņēmuma daļu. Šis projekts ļāva mums sadarboties ar tehniskajām un dizaineru nodaļām daudz ciešāk, nekā mēs to bijām darījuši, izstrādājot jebkuru citu automobiļa modeli.”

 

Patērētāju pieprasījums bija tik liels, ka plāni par 120 000 automobiļu izgatavošanu gadā drīz vien tika pārskatīti, un jau pirmajā gadā tika izgatavoti 160 000 automobiļi. Šobrīd rūpnīca jau gandrīz sešus gadus ik dienu strādā trīs maiņās, lai spētu saražot Qashqai pieprasījumam atbilstošā apjomā.

 

Qashqai ražošanai paredzētais automobiļa modelis.

 

Ziemas testu pasākumā 2006. gadā Somijā, kas ļāva ielūkoties izstrādes aizkulisēs, preses pārstāvjiem bija iespēja pirmo reizi sēsties pie šī automobiļa modeļa stūres. Bija skaidrs, ka viņi Qashqai vēl aizvien uzskatīja par kompaktu SUV. Meklējot stāstu, viņi ātri pieķērās salīdzinoši sliktajām prognozēm par 4WD pārdošanas apjomu, jo to uzskatīja par vienu no galvenajām funkcijām, kas Qashqai padarīja atšķirīgu no tradicionālajiem "C” segmenta hečbekiem. Taču Nissan bija veicis rūpīgu izpēti un zināja, ka ļoti maz SUV autovadītāju ar savu automobili patiešām pārvietojas bezceļa apstākļos vai izmanto 4WD funkciju.

 

Pīters Brauns pastāsta sīkāk: "Lai padarītu automobili izdevīgāku un uzlabotu degvielas ekonomiju, mēs papildus 2,0 litru dzinējam, ko izmantojām X-Trail, vēlējāmies Qashqai aprīkot ar 1,5 litru dīzeļdzinēju un 1,6 litru benzīna dzinēju.”

 

Pasaulē pirmais ražošanai paredzētais pilsētas krosovers debitēja 2006. gada Parīzes automobiļu izstādē. Nissan izlēma saglabāt automobiļa modeļa nosaukumu – Qashqai, neskatoties uz daudzajiem "Kā tas jāizrunā?” iebildumiem.

 

Prezentācijas pasākumā, kas tika organizēts speciāli preses pārstāvjiem, Nissan skaidrā vīzija par Qashqai pozīciju tirgū, ko papildināja ļoti izsmalcinātā braukšanas pieredze, sāka iegūt žurnālistu simpātijas. Tomēr arī skeptiskā nostāja joprojām saglabājās. Kāds cienījams žurnālists no Apvienotās Karalistes rakstīja: "Pietiekami labs ģimenes hečbeks, taču ne automobilis, kas mainītu tradicionālos uzskatus, kā tas tiek pārdots.”

 

2007. gada februāris – Qashqai nonāk pārdošanā.

 

Qashqai pārdošanā nonāca 2007. gada februārī un jau kopš pirmajām diena bija populāra klientu izvēle. Līdz gada beigām Eiropā tika pārdots vairāk nekā 100 000 Qashqai. Lielākais tirgus bija Apvienotā Karaliste, kurā tika pārdoti 18 000 no tiem.

 

Apbalvojumi sāka birt kā no pārpilnības raga – tikai pirmajā gadā vien tika saņemti 14 apbalvojumi. Tie ietvēra uzvaras SUV un pilsētas automobiļu sektoros, kā arī prestižos "Gada automobiļa” titulus un atzinību par autoparka pārdošanas apjomiem.

 

Beidzoties 2007. gadam un sākoties 2008. gadam, autobūves nozarē kļuva skaidrs, ka Nissan apņemšanās radīt krosoverus bija daudz nopietnāka, nekā pirmajā brīdī tas izskatījās. Qashqai nebija atsevišķs produkts, tika laista klajā tā septiņvietīgā versija – Qashqai+2, kas piedāvāja praktiskāku pielietojumu lielākām ģimenēm. Viens no tā pievilcīgākajiem aspektiem bija kompaktais izmērs – šis automobiļa modelis bija tikai 21 cm garāks par Qashqai, taču tā aizmugurē pietika vietas vēl diviem pasažieriem. Galu galā Eiropā tika pārdoti vairāk nekā 235 000 Qashqai+2.

 

Līdz 2010. gadam Nissan visā Eiropā bija pārdevis iespaidīgu skaitu – 1,2 miljonus Qashqai un atzīmēja šo sasniegumu, laižot klajā jaunu tā versiju ar dizaina un tehnoloģiju uzlabojumu klāstu. Nissan iepazīstināja ne tikai ar jaunu automobiļa priekšpuses dizainu, bet arī ar inovatīvo 360° apkārtskata monitoru, kas arī šobrīd ir viens no spēcīgiem Nissan automobiļu pārdošanas argumentiem.

 

2014. gads – segmenta līdera uzlabošana.

 

Pieprasījums pēc krosoveriem turpināja palielināties, kad Nissan jau strādāja pie pavisam jauna šī novatoriskā automobiļa versijas. Otrās paaudzes Qashqai tika prezentēts pasākumā 2013. gada novembrī, savukārt tā debija automobiļu izstādē notika nākamā gada martā Ženēvā. Jaunā Qashqai, kas bija gandrīz 5 cm garāks par savu priekšgājēju, kā arī zemāks un platāks, ārpuse bija daudz slaikāka un atlētiskāka, un arī automobiļa salons bija daudz augstākā līmenī.

 

Tas lieliski atspoguļo to, ka visā Qashqai pastāvēšanas laikā Nissan turpina nepārtraukti radīt inovācijas, un saglabā sava oriģinālā krosovera DNS – paaugstināto autovadītāja sēdvietu un ekonomiskās uzturēšanas izmaksas –, papildinot to ar funkcijām un iezīmēm, ko klienti sagaida no sava ikdienas ģimenes automobiļa.

 

Viens no galvenajiem Qashqai pievilcības aspektiem ir tā jaunās un modernās tehnoloģijas. Tās ietver Nissan "drošības vairoga” tehnoloģijas, ko veido, piemēram, ārkārtas bremzēšanas sistēma, autovadītāja noguruma brīdinājuma sistēma un ceļa zīmju atpazīšanas sistēma.

 

Otrās paaudzes Qashqai izstrādes laikā ieguldītais darbs un uzmanības pievēršana ikvienai detaļai atmaksājās – 2014. gadā Apvienotās Karalistes cienījamais žurnāls "What Car?” piešķīra tam prestižo "Gada automobiļa” titulu, savukārt 2015. un 2016. gadā šis žurnāls to atzina par "Labāko mazo SUV”. Kopš 2014. gada Eiropā ir pārdoti 700 000 otrās paaudzes Qashqai.

 

2017. gada februāris – krosoveru līderis jau 10 gadus.

 

10 gadu laikā ir radītas trīs jaunas Qashqai versijas, un tas vienmēr skaidri un konsekventi ir ticis pozicionēts kā nepārspējams pilsētas automobilis, nodrošinot ilgstošu pārdošanas apjoma pieaugumu. Šis automobilis ignorē tradicionālo produktu dzīves ciklu, palielinot pārdošanas apjomu par 79% kopš 2007. gada. Šobrīd tas saglabā segmenta līdera titulu ar 10,5% tirgus daļu Eiropā.

 

Angļu valodā ir teiciens, ka atdarināšana ir vispatiesākais glaimošanas veids. Protams, nepagāja ļoti ilgs laiks, kad konkurējošie automobiļu ražotāja sāka prezentēt savus pilsētas krosoverus. Šobrīd Qashqai ir 21 tiešais konkurents.

 

Kamēr citi zīmoli centās panākt Nissan krosoveru jomā, Nissan nodarbojās ar jaunu produktu izstrādi. 2010. gadā tas paplašināja savu novatorisko krosoveru klāstu, prezentējot Juke. Balstoties uz Qashqai "formulas” sasniegumiem, taču vēl vairāk samazinot automobiļa izmērus, tas radīja vēl vienu jaunu nozares segmentu. Eiropā vien ir pārdoti vairāk nekā 775 000 Juke, savukārt visā pasaulē – vairāk nekā 1,2 miljoni.

 

Jaunākais Nissan krosoveru saimes papildinājums, kurā tika integrētas visas klientu atsauksmes un Qashqai un Juke izstrādes laikā gūtā pieredze, ir jaunais, trešās paaudzes X-Trail. Šis automobilis, kas Eiropas tirgū tika laists klajā 2014. gadā, ir lielākais no šī krosoveru trio un turpina šī automobiļa modeļa priekšteču radīto veiksmīgo stāstu, saglabājot praktiska, piedzīvojumus alkstošu ģimeņu automobiļa īpašības.

 

Mūsdienās Qashqai lieliski atspoguļo Nissan zīmola solījumu – "Innovation that Excites”, taču Qashqai bija inovācija, ko radīja nepieciešamība pēc pārmaiņām, jo iepriekš Nissan ražoja sedanus un hečbekus, kuriem neizdevās iekarot klientu sirdis un prātus. Desmit gadus vēlāk Qashqai pārdošanas apjoms veido pamatu Nissan komerciālajiem panākumiem Eiropā. Tas vēl aizvien ir visiecienītākais krosovers, jo šī automobiļa modeļa uzstādījums nav mainījies, un šī SUV praktiskuma un hečbeka ekonomijas kombinācija ir padarījusi to par Nissan 83 gadu pastāvēšanas vēsturē visveiksmīgāko automobiļa modeli Eiropā.

 

2016. gada beigās kopējais Eiropā pārdoto Qashqai skaits sasniedza 2,3 miljonus. Šobrīd Qashqai tiek pārdots 99 tirgos visā pasaulē – no Antigvas līdz Austrālijai un no Alžīrijas līdz Angolai –, un kopš 2007. gada pasaulē ir pārdoti vairāk nekā 3,3 miljoni Nissan Qashqai.

 

Turklāt tas ir devis ieguldījumu arī Eiropas ekonomikā, jo Qashqai desmit gadus ilgā vadošā pozīcija krosoveru jomā ir radījusi ieguldījumu šī reģiona dizaina izstrādes, inženiertehniskajās un ražošanas darbībās 534 miljonu britu mārciņu (622 miljonu eiro) apmērā.

 

Šobrīd Qashqai arī pastāvīgi bauda preses atzinību, un kopš 2007. gada tas ir ieguvis vairāk nekā 80 apbalvojumus, tostarp 19 "Gada automobiļa” titulus. Apvienotās Karalistes žurnāla "Auto Express” galvenais redaktors Stīvs Faulers (Steve Fowler) komentē: "Vienkāršākās idejas vienmēr ir tās labākās, un nevienam taču nebūs iebildumi pret augstākās klases, pieprasītā SUV stila un autovadītāja sēdvietas izmantošanu mazākā un izdevīgākā automobiļa modelī. Qashqai ir turpinājis noteikt standartus, pēc kuriem tiek vērtēti visi konkurenti, – automobilis, ar ko ir lieliski braukt un kurā ir lieliski atrasties.”